У 1948 р учасники першої сесії Всесвітньої асамблеї охорони здоров'я закликали заснувати Всесвітній день здоров'я, щоб ознаменувати створення Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ). Статут ВООЗ набрав чинності 7 квітня 1948 року - відтепер ми щорічно відзначаємо цей день як Всесвітній день здоров'я.

З 1950 р Всесвітні дні здоров'я відзначаються щороку 7 квітня, і вони присвячені різним темам.

Кожна тема відображає пріоритетну галузь діяльності, що є актуальною для ВООЗ в даний момент часу. У цей день запускаються програми інформаційно-роз'яснювальної діяльності, розраховані на набагато більший термін, ніж безпосередньо день здоров'я.

Мета днів здоров'я - привернути увагу до основних проблем охорони здоров’я, які виникли перед міжнародною спільнотою, кожною державою, містом та кожною людиною окремо.

Всесвітній день здоров'я в 2018 році присвячений загальному охопленню послугами охорони здоров'я і пройде під гаслом «Здоров'я для всіх». Це означає, що доступ до якісних послуг охорони здоров'я повинен бути гарантований всім і всюди і що при цьому люди не повинні відчувати фінансових труднощів.

Протягом останніх десятиліть загальне охоплення послугами охорони здоров'я стало ключовою стратегією для забезпечення прогресу в досягненні інших пов'язаних зі здоров'ям і розвитком цілей.

Загальне охоплення послугами охорони здоров'я означає:

  • доступність охорони здоров'я для населення в усіх країнах, для всіх людей, без дискримінації, нікого не залишаючи без уваги;
  • орієнтація допомоги: в потрібному місці і в потрібний час – завжди;
  • низький рівень оплати послуг за свій рахунок по відношенню до здатності людей платити за медичне обслуговування: нікому не доводиться вибирати між отриманням послуг охорони здоров'я і задоволенням інших базових потреб.

Доступ до основних послуг охорони здоров'я і фінансовий захист сприяють не тільки поліпшенню здоров'я і очікуваної тривалості життя людей, а й захисту країн від епідемій, скороченню масштабів бідності і загрози голоду, створення робочих місць, економічному зростанню та гендерній рівності.

Деякі країни вже досягли значного прогресу на шляху забезпечення загального охоплення послугами охорони здоров'я. Але половина людей в світі все ще не можуть отримувати необхідні їм послуги. У Всесвітній день здоров'я увага буде привернута до необхідності загального охоплення послугами охорони здоров'я і до переваг, які воно може забезпечити.

Медична реформа, яка впроваджується в Україні, також спрямована на забезпечення загального охоплення послугами охорони здоров'я якнайбільшої кількості наших громадян. Її мета – забезпечити всім громадянам України рівний доступ до якісних медичних послуг та перебудувати систему охорони здоров’я так, щоб у її центрі був пацієнт.

Загальний обсяг витрат на охорону здоров’я в Україні - пацієнтів і держави разом - відповідає середньому показнику в багатьох країнах Європи. Однак, на відміну від європейців, більше половини всього бюджету системи охорони здоров’я становлять внески пацієнтів, які ті роблять, витрачаючи власні кошти. Медичне обслуговування є безоплатним тільки на папері. Більшість українців «дякують» за лікування в кишеню лікареві чи у вигляді так званого «благодійного внеску» (насправді – обов’язкового).

Крім того, кошти, що є в системі, використовують неефективно. Попри те, що українці роблять внесок на медицину щороку у розмірі близько 3 млрд. грн.. через податки, 640 тисяч українських сімей зазнають фінансової катастрофи внаслідок хвороби через необхідність самостійно оплачувати вартісне лікування.

Восени минулого року Парламент прийняв основний закон про медичну реформу № 2168 «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» і таким чином дав старт для послідовної трансформації охорони здоров'я.

Ключові етапи реформи:

І квартал 2018 - Початок підготовчого періоду: автономізація закладів первинної медичної допомоги.

ІІ квартал 2018 - Старт приписної кампанії. Підписання Декларації про вибір лікаря.

ІІІ квартал 2018 - Запуск Національної служби здоров’я України.

Початок укладання договорів автономних закладів ПМД з НСЗУ. Початок фінансування закладів ПМД за новою моделлю.

2019 рік - Початок реформи на вторинному рівні (спеціалізована допомога).

2020 рік - Початок реформи на третинному рівні (високоспеціалізована допомога).

Запровадження нової моделі фінансування системи охорони здоров’я потребує принципової зміни характеру відносин між медичним закладом (постачальником послуг) та розпорядником бюджетних коштів – НСЗУ (замовником послуг).

На зміну командно-адміністративній моделі відносин має прийти контрактна. Це означає, що відносини регулюватимуться договорами про медичне обслуговування населення з чітко визначеними параметрами фінансування результату.

В межах зазначених договорів Національна служба здоров’я України (розпорядник бюджетних коштів) діятиме в інтересах пацієнтів (платників податків) як третя сторона-платник, а заклад охорони здоров’я або індивідуальний лікар приватної практики виступатимуть як постачальники послуг.

Основне завдання на перше півріччя 2018 року - реорганізувати заклади ПМД з бюджетних установ на комунальні некомерційні підприємства. Іншими словами - автономізуватися. Це обов'язкова умова, оскільки тільки медичні заклади у статусі комунальних некомерційних підприємств зможуть укласти договори з Національною службою здоров'я України та отримувати пряме фінансування за надані послуги з Державного бюджету.

Реалізовувати принцип «гроші ходять за пацієнтом» і розподіляти кошти буде Національна служба здоров’я України – уповноважений орган для реалізації Закону України «Про Державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення».

Держава через Національну службу здоров’я буде оплачувати обслуговування кожного пацієнта, який підписав декларацію з лікарем. Автономізовані медзаклади вже зараз можуть самостійно розпоряджатися коштами, а з липня після укладання договору з НСЗУ зможуть переглянути зарплати медикам.

НСЗУ буде забезпечувати гарантований державою пакет медичної допомоги і лікарських засобів. Тобто вперше кожен громадянин України буде знати, які види послуг, в якому обсязі, які лікарські засоби на амбулаторному етапі можуть гарантуватися державою безоплатно. Єдиним замовником і платником в цій системі стане НСЗУ. В більшості країн, які ефективно функціонують, оплата медичних послуг здійснюється через єдиного платника з певним видом децентралізації, а оплата коштів забезпечується ефективно на рівні держави.

Реформа почнеться з роботи НСЗУ по оплаті капітаційної ставки за договорами, що буде відбуватися вже з липня цього року. Реформа буде продовжуватися і розгортатися поступово і в 2019 році. Стаціонарні надавачі послуг будуть залучатися до роботи. Передбачається, що в 2020 році вся програма медичних гарантій буде реалізовуватись через Національну службу здоров’я.

Прозорість процесу забезпечуватиме електроннна система охорони здоров’я. Національна служба здоров’я буде використовувати електронний документообіг і практично всі види діяльності обслуговування надавачів по оплаті послуг будуть виконуватися за допомогою електронних сервісів.

Для входження в реформу заклад первинної медичної допомоги має обрати медичну інформаційну систему (МІС) та підключитися до електронної системи охорони здоров'я.

Коли пацієнти укладатимуть декларації із обраними лікарями, вони реєструватимуть їх у системі. Таким чином НСЗУ зможе оплачувати закладу, де працює цей лікар, ведення кожного пацієнта.

У майбутньому електронна система дасть можливість пацієнтам швидко отримати свою медичну інформацію, а лікарям - правильно ставити діагноз з урахуванням цілісної картини здоров'я пацієнта. Система замінить паперові медичні карти і довідки, лікарі будуть виписувати електронні рецепт, які неможливо підробити.

В Україні система складатиметься з центрального компонента, що відповідатиме за централізоване зберігання та обробку інформації, та інформаційних систем (МІС).

Медичні заклади зможуть обирати будь-яку медичну інформаційну систему з-поміж тих, які пройшли перевірку і підключилися до центрального компонента електронної системи.

З 2 квітня розпочалася національна кампанія «Лікар для кожної сім’ї» - українці обиратимуть терапевтів, педіатрів чи сімейних лікарів і підписуватимуть з ним декларації.

Обрати свого лікаря означає знайти і задекларувати новий формат відносин з фахівцем, якому ви довіряєте своє здоров’я. Підписуючи декларацію з обраним лікарем, громадянин повідомляє, що обрав саме цього лікаря і цей заклад. Тоді з липня гроші з його податків підуть до закладу, у якому працює обраний лікар. Кінцевого терміну підписання декларацій немає, і швидкість не головне у цьому процесі. Головне - якість і свідомість вибору

ВПРОВАДЖЕННЯ ДЕРЖАВНОГО ГАРАНТОВАНОГО ПАКЕТА МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ.

Держава бере на себе чіткі зобов’язання щодо фінансування медичних послуг. Бюджет починають розподіляти за медичними послугами, необхідними пацієнтам, на рівних для всіх громадян умовах. Пакет медичної допомоги, гарантований державою, визначатимуть виходячи з пріоритетів охорони здоров’я в Україні у обсязі можливостей державного фінансування.

Державний гарантований пакет медичної допомоги (програма медичних гарантій) включатиме доволі широкий спектр амбулаторної та стаціонарної медичної допомоги, а також лікарських засобів. Вартість відповідних послуг буде повністю «покрита» через систему державного солідарного медичного страхування.

Згідно із законом, ухваленим Верховною Радою, існуватиме перелік медичних послуг, що їх повністю оплачуватиме держава. Конкретний список щороку складатиме Уряд і затверджуватиме Верховна Рада, виходячи з потреб населення в медичному обслуговуванні, пріоритетів державної політики у сфері охорони здоров’я та обсягу доступних коштів у Державному бюджеті.

Послуги екстреної, первинної, вторинної, третинної та паліативної допомоги будуть фінансовані державою в межах програми медичних гарантій.

Самостійно пацієнтам доведеться сплачувати за такі послуги, як неекстрена стоматологія, звернення до лікаря без направлення, естетичну медицину тощо.

ПРОГРАМА «ДОСТУПНІ ЛІКИ»

У квітні 2017 року Уряд запустив програму «Доступні ліки». Пацієнти, які страждають на серцево-судинні захворювання, діабет ІІ типу чи бронхіальну астму, можуть отримати препарати безкоштовно або з незначною доплатою. Для цього потрібно звернутися до лікаря за рецептом, а потім отримати препарати в аптеці, що долучилася до програми.

2017 року Уряд виділив на програму «Доступні ліки» 700 млн гривень. 2018 року програма буде розширена: вона «покриватиме» більшу кількість препаратів за ширшим переліком медичних станів. Програма довела свою ефективність 2017 року, тому її бюджет зріс на 43% і 2018 року становитиме 1 млрд грн.

ПРОЗОРА ТА ЕФЕКТИВНА ЗАКУПІВЛЯ ЛІКІВ

Однією з важливих складових медичної реформи є оптимізація процесу закупівлі ліків. Він уже суттєво просунувся в плані зменшення корупційних впливів. На черзі – створення сучасної національної системи закупівель.

Ця система дозволить уникнути махінацій при проведенні тендерів та усуне фармацевтичних лобістів від впливу на розподіл державних коштів. Таким чином, за ту саму суму виділених державних коштів закуповуватимуть більшу кількість якісних ліків.

Система державних закупівель лікарських засобів в Україні давно потребувала оновлення. Зокрема - приведення її у відповідність до сучасних міжнародних практик і стандартів у цій сфері, які враховують принципи уніфікованого і справедливого доступу пацієнтів до ліків, ефективного і раціонального використання державних коштів, а також закупівлі лише таких лікарських засобів, ефективність яких є доведеною.

З 2018 року, в рамках медичної реформи, почне впроваджуватися нова політика - Національний перелік основних лікарських засобів. Політика, що забезпечить рівний доступ до препаратів: кожен пацієнт зможе безоплатно отримати базові медикаменти, що входять до Національного переліку. Держава гарантуватиме лікування цими основними препаратами, чия ефективність, безпека і терапевтична дія доведена у світі.

Згідно з Постановою КМУ №180 від 29.03.2017, з 1 січня 2018 р. закупівлі лікарських засобів закладами і установами охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, повинні здійснюватися відповідно до Національного переліку основних лікарських засобів.

Україна переходить на нову модель забезпечення пацієнтів ліками при стаціонарному лікуванні - і ключовим елементом цієї моделі є новий Національний перелік. Однак при цьому кожен медичний заклад зберігає свою автономність у виборі лікарських засобів та визначенні їхніх обсягів, необхідних для закупівлі. Адже Національний перелік визначає, які ліки мають бути закуплені та надані пацієнту у першу чергу, однак не обмежує закупівлі й інших зареєстрованих в Україні лікарських засобів та наявних в галузевих стандартах, що необхідні кожній конкретній лікарні.

СТВОРЕННЯ НОВИХ МОЖЛИВОСТЕЙ ДЛЯ ЗДІЙСНЕННЯ МІСЦЕВОЮ ВЛАДОЮ ПОВНОВАЖЕНЬ У СФЕРІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

Згідно зі статтею 32 Закону України «Про місцеве самоврядування», до повноважень місцевого самоврядування належить управління закладами охорони здоров’я, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення, організація медичного обслуговування та харчування в комунальних оздоровчих закладах, забезпечення в межах наданих повноважень доступності і безоплатності медичного обслуговування на відповідній території, а також розвиток усіх видів медичного обслуговування, зокрема – мережі закладів охорони здоров’я та сприяння підготовці й підвищенню кваліфікації спеціалістів.

Органи місцевого самоврядування стикаються з низкою перешкод для ефективного здійснення зазначених повноважень. Виділення значних коштів із місцевих бюджетів на фінансування медицини вимушено спрямовується на співоплату поточних видатків для надання базових медичних послуг, а не на розвиток комунальних закладів охорони здоров’я та їхнього персоналу.

Запровадження нової моделі фінансування системи охорони здоров’я передбачає збереження повноважень органів місцевого самоврядування у цьому секторі та створення можливостей для їх повноцінного виконання. За новою моделлю, з національного рівня фінансуватиметься програма медичних гарантій, тоді як кошти місцевих бюджетів будуть спрямовані на забезпечення роботи системи, а також на запровадження місцевих програм.

 Немирівська ЦРЛ