ЦІНА ПИТАННЯ - СОРОК КОМП'ЮТЕРІВ, або Чи закриють Немирівську ЦРЛ

Інтерв'ю з головою Немирівської районної державної адміністрації Ю.М. ПОГОРЕЛЮКОМ

 - Юрію Миколайовичу, питання медицини завжди цікавило людей, бо воно стосується кожного.

 

Скажіть, будь ласка, на якому етапі медичної реформи знаходиться Немирівський район?

- 19.10.2017 р. Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення». Основна ідея цього Закону - кошти

платників податків, які акумулюються в державному бюджеті, повинні виплачуватися за результат роботи медичного закладу, тобто саме за надану пацієнту медичну послугу, а не

пропорційно до кількості населення району. Так, із впровадженням реформи у пацієнта з’являється вибір - як сімейного лікаря, так і закладу, де надаватиметься медична допомога,

сформується ринок медичних послуг і конкуренція медичних закладів.

На даний час завершена реформа первинної ланки медицини, де пацієнти обрали свого сімейного лікаря та кошти на сімейну медицину надходять з держбюджету згідно укладених «Декларацій між лікарем та пацієнтом». Наразі починається реформа вторинної ланки з амбулаторно-поліклінічної допомоги, де Національна служба здоров’я України (НСЗУ) сплачує кошти закладам за медичні послуги. Першою умовою для укладення договору НСЗУ із закладом є забезпечення комп’ютерами робочих місць всіх спеціалістів поліклініки, підключення до мережі Інтернет, створення автоматизованого робочого місця кожного лікаря у відділеннях, а це близько 40 комп'ютерів, для входження в систему МІС (медична інформаційна система). Це має спростити роботу медика (зменшити обсяг паперової документації), а головне – забезпечити зв'язок з НСЗУ, іншими закладами охорони здоров’я на всіх рівнях надання медичної допомоги. Друга умова – наявність належного матеріально-технічного оснащення закладу для надання медичних послуг населенню.

- Люди говорять, що над нашою лікарнею завис "домоклів меч" закриття. Чому саме лікарня Немирівського району опинилася в групі ризику?

- Найпершим кроком у реформуванні вторинної ланки медицини є автоматизація закладів вторинного рівня, забезпечення відповідними приладами та апаратурою згідно до затвердженого табеля оснащення районних лікарень, і це, відповідно до закону, покладено на місцеві бюджети.

Згідно змін у бюджетному законодавстві після створення об’єднаних територіальних громад (ОТГ) 60% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) сплачується до бюджетів ОТГ за місцем розташування об’єкту. Оскільки всі установи сконцентровані у місті Немирів, то цей податок

сплачується до Немирівської ОТГ. Тільки сама ЦРЛ за своїх працівників у бюджет Немирівської ОТГ у 2018 році сплатила 3,5 млн. грн. та за 7 місяців 2019 року - 2,2 млн. грн.

(До 2018 р. даний податок надходив до районного бюджету). Ми єдиний в Україні район, де створено найбільше – 6 об’єднаних територіальних громад (ОТГ) і ще функціонує 21 сільська рада. Жодна з ОТГ не утворена відповідно до затвердженого перспективного плану, і тому, крім Немирівської, на жаль, інші не є фінансово спроможними. Завдяки децентралізації, сьогодні на район у цілому виділяється значно більше коштів, ніж раніше.

Але вони сконцентровані в ОТГ, а кожна громада використовує їх на свій розсуд, тобто на свій власний розвиток і ділитися ними на спільні проекти, заходи, впровадження реформ у районі не спішить. В таких ризиках опинилася не лише лікарня, невирішеним залишається питання і по дитячій музичній школі, де більшість дітей з Немирівської ОТГ, а співфінансування від даної ОТГ за їх навчання відсутнє, утримання трудового архіву. На плечах районного бюджету залишились питання щодо фінансування заходів по призову, оповіщенню, проведення штабних навчань та ще багато іншого.

- Яка ж робота проводиться в районі, щоб запобігти закриттю лікарні?

- Розроблена та затверджена рішенням 32 сесії районної ради 7 скликання

від 17 травня 2019 року Програма інформатизації КНП «Немирівська центральна районна лікарня Немирівської районної ради» на 2019 рік, якою прописані заходи, передбачені кошти на автоматизацію робочих місць. Однак через те, що районний бюджет поділився на 7 самостійних бюджетів, сам районний бюджет є меншим навіть за міський, та для забезпечення заробітною платою і енергоносіями бюджетних установ районний бюджет з місяця в місяць отримує позичку в державній казні, тому винайти ці кошти з районного бюджету немає можливості. З головами ОТГ та сільськими головами проведено безліч робочих нарад, на яких розглянуто питання стану районного бюджету та необхідність забезпечення лікарні комп’ютерами. На жаль, не всі керманичі ОТГ розуміють ризики та можливі наслідки, які стоять перед медичною галуззю району, й відмовляються брати участь у матеріально-технічному оснащенні лікарні, хоча кошти для цього мають. Судіть самі: більш як 107 млн. Власних надходжень має Немирівська ОТГ, більш як 18 млн. грн. - Ковалівська, 11 млн. грн. - Брацлавська, 8 млн. грн. - Райгородська, 6 млн. грн. - Ситковецька та більш як 4 млн. грн. - Мельниковецька. Районний бюджет становить всього трохи більше як 28 млн. грн. Рятуючи ситуацію, я, як очільник району, вимушений йти на нестандартні шляхи вирішення питання.

Проведені зустрічі з підприємцями, аграріями та небайдужими людьми з проханням надати допомогу в придбанні комп’ютерної техніки. Таким нестандартним шляхом очікуємо отримати близько 20 одиниць комп’ютерної техніки, які, крім того, необхідно забезпечити відповідною комп’ютерною програмою та ліцензією вартістю 18 тис. грн. кожна.

На сьогоднішню дату на наші прохання відгукнулися: Райгородська ОТГ, виділивши 20 тис грн., Чуківська сільська рада - 32 тис.грн., Воробіївська сільська рада - 18,5 тис. грн., Сокілецька сільська рада — 41,6 тис. грн. Багато небайдужих керівників обіцяють нам допомогти. Уже надали благодійну допомогу у вигляді комп’ютерної техніки ФГ «О.Ю.С.» (усе нове обладнання: системник, монітор, принтер... увесь комплект), ФГ «Прибузьке»

- ноутбук, ТОВ «Азорель» - два ноутбука. Робота в цьому напрямку триває, тому надіємось, що найближчим часом візьмуть участь у цій благодійній справі ТОВ ПК «Зоря Поділля», ФГ «Нова Господа», ТОВ «ВТВ Надія», ТОВ «ЛВН Лімітед», ФОП Літовчук, ТОВ «Вінниця Агропроектбуд», Філія «Зернопродукт МХП», ТОВ «Каролінський Елеватор», ТБВ «Брацлав», ФГ «Марухна Ю.Д.». Ще багато сільськогосподарських обіцяють допомогу у придбанні для лікарні комп'ютерної техніки після закінчення жнив. Депутат Немирівської районної ради О.П. Ковальчук, прочитавши

попередню статтю в районній газеті, особисто виявив бажання допомогти.

- Та чи варто так боротися за нашу ЦРЛ, "викидати" такі шаленні кошти, коли люди в основному їдуть лікуватися у Вінницю? Наскільки ж Немирівська лікарня оснащена та готова надавати медичні послуги населенню і відповідає

вимогам реформи? Чи має вона достатній кадровий потенціал?

- Протягом усієї історії роботи Немирівської ЦРЛ тут надавалась і продовжує надаватись медична допомога усім без винятку жителям Немирівського району, причому цілодо-

бово (без свят та вихідних) незалежно від того чи співпрацює (допомагає) у фінансуванні лікарні голова ОТГ і сільської ради, чи ні.

Щорічно отримують стаціонарну допомогу в нашій лікарні від 250 до 350 іногородніх осіб. Більшість із них постраждалі у ДТП, адже всім відомо географічне розташування м.

Немирова на автошляху М 12. І коли травми дуже серйозні, то везуть людей не в Тульчин і не в Гайсин, а саме в Немирів. Також звертаються за допомогою жінки, які бажають народити дитину у нашому пологовому відділенні, за останні три роки в відділенні народилось 1040 діток з них 200 породіль з інших районів.

Для забезпечення надання якісної допомоги є необхідний кадровий потенціал та матеріально-технічне забезпечення лікарні. Що стосується кадрів, у закладі є достатня кількість профільних спеціалістів (вищої та першої категорії), які мають відповідний кваліфікаційний рівень, достатній трудовий стаж, авторитет серед пацієнтів, жителів інших регіонів.

За останніх 3 роки для покращення матеріально-технічного стану лікарні зроблено немало:

- з метою енергозбереження проведено реконструкцію, тепломережі лі­­­­к­арні протяжністю 700 ме­трів загальною вартістю понад 2 млн. грн., в тому числі з районного бюджету 1 млн. грн.;

- за рахунок коштів районного бюджету придбаний цифровий рентгенапарат вартістю 2,5 млн. Грн.; - також з районного бюджету виділено кошти у сумі 1,2 млн. грн. на придбання сучасного медичного обладнання, а саме: автоматичний аналізатор для лабораторних досліджень, мікроскопи, електрокардіографи, холтерівську систему (для цілодобової діагностики артеріального тиску), монітор пацієнта та інше обладнання для лабораторії, що значно розширило кількість обстежень, які є безкоштовними для усіх пацієнтів, а також два апарати штучної вентиляції легень для реанімаційного відділення.

- для пологового відділення придбаний колькоскоп та фетальний монітор на суму 296 тис. Грн. за рахунок бюджету розвитку; - обладнано роботу системи для постачання кисню в пологове відділення та відділення анестезіології та інтенсивної терапії, операційний блок на загальну суму 625 тис. Грн.; - закінчено ремонт першого поверху поліклінічного відділення, поточні ремонти у всіх відділеннях за рахунок коштів лікарні.

Список можна продовжувати, але є ще багато планів, які дуже хотілося б втілити в життя. Разом із позитивом є чимало недоліків, які потребують виправлення. Більшість з них залежить від рівня фінансування.

- То що ж чекає нас у разі, якщо ми не будемо спроможні придбати цих 40 комп’ютерів?

- Якщо наша лікарня не укладе договір з НСЗУ, то з 2020 року припиниться медична субвенція з держбюджету, тоді фінансування «ляже на плечі» місцевого бюджету. Для невеликого району - це непосильний тягар.Наразі МОЗ та НСЗУ ще

не готові назвати конкретні цифри фінансування вторинної ланки. Триває бюджетний процес — обсяг фінансування медицини на 2020 рік ще не оголошено.

Будемо сподіватись на виважену позицію всіх гілок влади в Україні, щоб наші пацієнти та медичні працівники не постраждали від можливих ризиків, пов’язаних із медичною реформою. Хотілося б звернутися до тих, від волі і мудрості кого залежить подальше існування лікарні. Щоб кожен погставив пріоритети, що наразі важливіше?

Ремонт власних кабінетів, придбання службових авто чи збереження життя і здоров'я наших людей.

На жаль, причина цих проблем, на мою думку, не в тому, що об’єднання в районі пройшли не згідно раніше розроблених перспективних планів, а нестандартно, тобто з ризиками фінансової спроможності. Проблема навіть не від того, що країна переживає не найкращі часи. Проблема в очільниках ОТГ, які обрались громадами після об’єднання. Одні з них готові виділяти кошти, співпрацюючи по різних програмах як з районом, так і з іншими ОТГ, але не мають цих коштів у достатній кількості, а інші маючи навіть надлишки коштів, не мають бажання цього робити. Крім того, не хочуть розуміти, що люди очікують від них державницького та господарського підходу до вирішення таких важливих для громад питань, як утримання об’єктів, які ще й досі обслуговують весь район, а саме: медична, оборонна галузь, сфера соціального захисту, музична школа, новостворений інклюзивно ресурсний центр, трудовий архів, спортивна галузь і т.д., де обслуговується в переважній більшості населення міської ОТГ, але фінансуються знову ж таки з райбюджету і частково з інших ОТГ та сільських рад. Крім того, перерозподіл фінансів між бюджетами ОТГ та району після об’єднання відбувся нерівномірно і, напевно, несправедливо, залишивши одних ні з чим, а інших зробивши надприбутковими.

Ось таку маємо «децентралізацію по — немирівськи». Тому, якщо не навчимося домовлятися та співпрацювати, то втратимо не лише лікарню, а й Немирівський район.

Розмову вела Т. СКВІРСЬКА.